Privacy Policy

Versie 1: 31 maart 2025

Versie 2: 09 oktober 2025

 

De Koning & Partners makelaars hecht veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. In deze Privacy policy willen we heldere en transparante informatie geven over hoe wij omgaan met persoonsgegevens.

Wij doen er veel aan om uw privacy te waarborgen en gaan daarom zorgvuldig om met persoonsgegevens. De Koning & Partners makelaars houdt zich in alle gevallen aan de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Dit brengt met zich mee dat wij in ieder geval:

  • Uw persoonsgegevens verwerken in overeenstemming met het doel waarvoor deze zijn verstrekt, deze doelen en type persoonsgegevens zijn beschreven in deze Privacy policy;
  • Passende technische en organisatorische maatregelen hebben genomen zodat de beveiliging van uw persoonsgegevens reëel tot maximaal gewaarborgd zijn;
  • Geen persoonsgegevens doorgeven aan andere partijen, tenzij dit nodig is voor uitvoering van de doeleinden waarvoor ze zijn verstrekt;
  • Op de hoogte zijn van uw rechten omtrent uw persoonsgegevens, u hierop willen wijzen en deze respecteren.

Begrippenlijst:

De Koning & Partners makelaars, hieronder valt te verstaan, De Koning & Partners agrarische makelaars en onteigeningsdeskundigen, De Koning & Partners de makelaars voor vrijstaand wonen, Van den Berg makelaars, De Fosfaatstroom voor zover het de deelneming betreft van De Koning & Partners makelaars.

Persoonsgegevens zijn gegevens van individuen, particulier en/of zakelijk, bedrijven, objecten welke gebruikt worden voor privé woondoeleinden.

Persoonsgegevens zijn de gegevens van al onze contacten in onze organisatie.

Geschiedenis:

De Koning & Partners makelaars heeft zijn oorsprong van 1 augustus 1962, toen is dit bedrijf opgestart. Er is toen een actuele doorlopende dienstverlening aangeboden met het bijbehorende registratiesysteem van persoonsgegevens. Er is ook een feitelijk archief aangelegd. In 1990 is het eerste computersysteem in werking gesteld, vanaf dat moment zijn gegevens ook digitaal geregistreerd. Het archief is vanaf 2012 niet meer in feitelijke zin aangevuld en geheel digitaal. Het feitelijke archief 1962-2012, is in 2016 geheel op gecertificeerde wijze vernietigd. Onze financiële administratie, waarin ook persoonsgegevens zijn opgenomen, zijn door ons 10 jaar bewaard en daarna op gecertificeerde wijze vernietigd.

Van onze medewerkers worden de zakelijke documenten bewaard tijdens de dienstbetrekking en maximaal 10 jaar daarna behoudens de registratielijst welke door de directie wordt beheerd vanaf 1962 tot heden. Deze zal voor onbeperkte tijd worden bewaard en beveiligd opgeslagen.

Verwerking persoonsgegevens:

Persoonsgegevens worden door De Koning & Partners makelaars verwerkt ten behoeve van de volgende doelstellingen:

  • Administratieve doeleinden;
  • Communicatie over de opdracht en/of uitnodigingen en/of aanbiedingen en/of nieuwsbrieven;
  • Het uitvoering geven aan of het uitgeven van een opdracht;
  • Het Nederlands Register van Taxateurs (NRVT) schrijft ons regels voor hoe wij onze werkzaamheden dienen uit te voeren. Deze regels volgen wij;
  • De wet ter voorkoming van Witwassen en financieren terrorisme (WWFT);
  • De regels, gebruiken en protocollen vanuit de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM).

Grondslag voor deze persoonsgegevens zijn:

  • De overeengekomen opdracht;
  • De contactlegging door de persoon voor interesse van de objecten die we aanbieden, dan wel de dienstverlening welke door ons wordt aangeboden. Anderzijds de interesse om een levering te bewerkstelligen aan onze organisatie.

Voor de bovenstaande doelstellingen kan De Koning & Partners makelaars de volgende persoonsgegevens van u vragen:

  • Naam;
  • Voornamen;
  • Geboortedatum;
  • Geboorteplaats;
  • Straat;
  • Postcode;
  • Woonplaats;
  • E-mailadres/websiteadres;
  • Telefoon;
  • Burgerlijke staat;
  • Legitimatie;
  • BSN nummer;
  • KVK nummer;
  • RVO relatienummer;
  • Bankrekeningnummer;
  • Beroep: bedrijf;
  • Werkzaam bij;
  • Gezinssamenstelling/huishouding.

Uw persoonsgegevens worden door De Koning & Partners makelaars beveiligd opgeslagen ten behoeve van bovengenoemde verwerkingen voor een periode:

  • Wij zullen deze gegevens voor een onbeperkte periode bewaren, waarbij onze organisatie met regelmaat zal kijken of het nog zinvol is de betreffende gegevens te bewaren dan wel dat u het niet meer wenst dat wij ze bewaren en ons schriftelijk verzoekt ze te verwijderen/vernietigen.
  • Ondanks het bovenstaande dienen wij de gegevens voor onder andere de financiële administratie minimaal 7 jaar te bewaren.
  • De medewerkers registratielijst wordt voor een onbeperkte periode bewaard.

Verstrekking derden:

De gegevens die u aan ons geeft kunnen wij aan derde partijen verstrekken indien dit noodzakelijk is voor uitvoering van de hierboven beschreven doeleinden. Zo maken wij gebruik van externe partijen voor:

  • Het verzorgen van communicatie;
  • Het verzorgen van een verkennend bodemonderzoek;
  • Het inmeten van gebouwen;
  • Het drukken van de brochures;
  • Het tonen (publiceren) van objecten welke wij aanbieden;
  • Het verzorgen van een externe adviesdienst (zoals accountant, advocaat, bouwkundige, bedrijfsadviseur, styliste, Kadaster, brochureschrijver, drukkerij etc);
  • Het verzorgen van een eigendomsoverdracht (notaris);
  • Het laten samenstellen van onze jaarrekening door een accountant AA en deze te overleggen aan de Belastingdienst;
  • Systeembeheerder van onze kantoorautomatisering;
  • Een kantoorautomatiseringspakket wat in de Cloud werkt.

Met partijen waar wij met doorlopende regelmaat persoonsgegevens delen zoals hierboven vermeld zullen wij een verwerkingsovereenkomst afsluiten. Wij zullen geen persoonsgegevens aan derden afstaan, tenzij dit wettelijk verplicht en toegestaan is. Een voorbeeld hiervan is dat de politie c.q. de Belastingdienst in het kader van een onderzoek persoonsgegevens bij ons opvraagt. In een dergelijk geval dienen wij medewerking te verlenen en zijn dan ook verplicht deze gegevens af te geven. Tevens kunnen wij persoonsgegevens delen met derden indien u ons hier toestemming voor geeft.

De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM); Funda onze kantoorautomatiseerder Realworks ontvangen al onze data van objectgegevens. Deze verzorgen daar ook de uitwisseling mee om uw object maximaal te promoten zodra de opdracht daarvoor is gegeven. Zij doen onder andere:

Met de hiervoor genoemde gegevens maakt NVM analyses van de woningmarkt mogelijk. De NVM verstrekt deze gegevens aan geselecteerde derden, namelijk:

  • Taxateurs, voor het doen van taxaties en andere waardebepalingen.
  • Validatie-instituten, voor het controleren van taxatierapporten.
  • Gemeenten, voor het vaststellen van WOZ-waardes.
  • Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, voor onderzoek naar de woningmarkt.
  • Universiteiten, voor onderzoeksdoeleinden.
  • NVM-makelaars, in het kader van dienstverlening aan hun klanten.
  • Niet NVM-makelaars, banken, projectontwikkelaars en woningbouwcorporaties, voor onderzoeksdoeleinden (bijv. de woningbehoefte in een bepaalde regio).
  • Deze partijen hebben uitsluitend toegang toto gegevens voor de genoemde doelen en waar mogelijk worden gegevens alleen op geaggregeerd niveau verstrekt.

Binnen de EU:

Wij verstrekken geen persoonsgegevens aan partijen welke gevestigd zijn buiten de EU.

Minderjarigen:

Wij verwerken enkel en alleen persoonsgegevens van minderjarigen (personen jonger dan 16 jaar) indien daarvoor schriftelijke toestemming is gegeven door de ouder, verzorger of wettelijke vertegenwoordiger. Met uitzondering van het samenstellen van de gezinssamenstelling voor een beperkt aantal van onze opdrachten in relatie tot bedrijfsverplaatsingen, persoonlijke adviezen en financieringsaanvragen.

Beveiliging:

Wij hebben passende technische en organisatorische maatregelen genomen om persoonsgegevens van u te beschermen tegen onrechtmatige verwerking, zo hebben wij bijvoorbeeld de volgende maatregelen genomen:

  • Alle personen die namens De Koning & Partners makelaars van uw gegevens kennis kunnen nemen, zijn gehouden aan geheimhouding daarvan;
  • We hanteren een gebruikersnaam en wachtwoordbeleid op al onze computers;
  • We maken back-ups van de persoonsgegevens om deze te kunnen herstellen bij fysieke of technische incidenten;
  • We testen en evalueren regelmatig onze maatregelen;
  • De feitelijke papierstroom welke een fractie is van hetgeen digitaal wordt verwerkt wordt door ons gedurende de looptijd van de opdrachten een minimale documentatie van aangehouden in de lopende dossiers waarvan doorlopend door ons toezicht op wordt gehouden en bij afwezigheid van een van onze mensen in afgesloten ruimtes verkeren;
  • Vernietiging van de feitelijke papierstroom gebeurd in opvangeenheden welke in een afgesloten ruimte een tijdelijke opslag vinden. Eens per maand wordt dit aangeboden aan een recyclingbedrijf gedurende een periode van ca. 3 uur zijn deze gegevens in een niet afgesloten omgeving die doorlopend door ons wordt gecontroleerd.

Rechten omtrent uw gegevens:

U heeft recht op inzage, rectificatie of verwijdering van de persoonsgegevens welke wij van u hebben ontvangen. Tevens kunt u bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens (of een deel hiervan) door ons of door één van onze verwerkers. Ook heeft u het recht om de door u verstrekte gegevens door ons te laten overdragen aan uzelf of in opdracht van u direct aan een andere partij. Wij kunnen u vragen om u te legitimeren voordat wij gehoor kunnen geven aan voornoemde verzoeken.

Mogen wij uw persoonsgegevens verwerken op basis van een door u gegeven toestemming hiertoe, dan heeft u altijd het recht deze toestemming in te trekken.

In de nieuwsbrieven die wij verzenden zullen wij ten alle tijden een knop beschikbaar hebben waarmee u met maximaal 2 klikken uw toestemming aan ons om dergelijke berichten aan u te doen toekomen kan intrekken.

Het bovenstaande laat onverlet dat als wij een opdracht van u hebben gekregen: wij de informatie/gegevens daarvan in onze administratie en digitale gegevens opgeslagen houden voor een onbeperkte periode en minimaal de door de belastingdienst gevraagde termijn. Een ieder die met ons contact opneemt (telefoon, face to face, e-mail, schriftelijk of anderszins) geeft ons daarbij tevens toestemming zijn/haar persoonsgegevens te verwerken zoals in deze Privacy Policy is opgenomen.

Klachten:

Mocht u een klacht hebben over de verwerking van uw persoonsgegevens dan vragen wij u hierover direct contact met ons op te nemen. Komen wij er samen met u niet uit dan vinden wij dit natuurlijk erg vervelend. U heeft altijd het recht een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, dit is de toezichthoudende autoriteit op het gebied van privacybescherming.

Afstemming/bijzondere aandachtspunten:

Voor personen/cliënten welke bij ons zijn geregistreerd of geregistreerd zullen worden trachten wij zoveel mogelijk een beoordeling toe te passen op basis van een laag, midden of hoog beveiligingsniveau. Het hiervoor aangehaalde is hetgeen wat in onze standaard dienstverlening is opgenomen. Indien u een bijzondere dan wel aanvullende beschermingsstatus wenst of een ander persoonlijk item, stem dat gerust met ons af en wij kijken wat wij voor u kunnen doen en betekenen.

Wij zullen ook trachten u daar zoveel mogelijk in tegemoet zullen komen. Eventueel met een extra vergoeding indien daar een post meerwerk uit naar voren komt. Stem het door u gewenste beschermingsniveau boven ons normale beschermingsniveau gerust met ons af.

Vragen

Als u naar aanleiding van ons Privacy Statement nog vragen of opmerkingen heeft neem dan contact met ons op.

Contactgegevens

Directie

De Koning & Partners

info@koningp.nl

www.koningp.nl